Intrusive comic book research, literary misbehavior & pop-cultural observations.
May include nuts, personal opinions and non-academic language.

lauantai 9. tammikuuta 2016

CfP: Geek Culture Marches on!

First: not a peep for months on end.
Then: she publishes something in an undecipherable language that she probably just made up in a fit of wannabe-Tolkienism.
I know, my unwillingness to develop regular habits makes me a terrible blogger. (But a good academic!)

I just wanted to let the world know that I am organizing conferences now.

The first one, Reconfiguring Human and Non-Human: Text, Images and Beyond happened here in our Department of Art and Culture Studies at the end of October and is one of the many reasons I have been alternately dead and focused for the past six months. We had about 65 attendees from four continents and it was, in a word, overwhelming. I never imagined shopping for dozens of bottles of wine with the Faculty's credit card and opening a live broadcast of a keynote lecture at the tender age of 27, but there you go. I did ask for it.

The point is: this madness continues later in the spring with a new seminar that explores geek culture! I, for one, consider myself a professional geek, so I could not be more excited - aaaaand I might have, once again, played a provocateur.

Geek culture is flooding into the mainstream right now, but no one seems to know why exactly. In fact, no one seems to even know how to define geeks or geek culture: why should the same person be interested in Victorian literature, comic art, role-playing games as well as many other forms of speculative fiction and gaming? I am actually talking about myself here and I don't even know. Fortunately, as academics, finding answers is our job!

You can see the full call of papers below - the deadline is now set to January 24. I'm afraid it's only in Finnish, though. The conference is meant to be a modest, national event. But I will try my best to summarize its most intriguing turns and findings here in English. So, please come again.

Preliminary event logo I drew. No unauthorized copying, please!



Esitelmäkutsu

Nörttikulttuurin nousu
Kuudes valtakunnallinen fandom-tutkimuksen konferenssi
Jyväskylän yliopiston Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitoksella
3.–4.3.2016

Ketä voi haukkua nörtiksi – ja kuka puolestaan on “todellinen nörtti”? Haittaako, että yhä useampi vastaantulija tuntee nettislangia ja kulttifiktion sankareita? Entä onko tytöillä mitään asiaa videopeli- ja sarjakuvakulttuureiden maskuliinisina pidettyihin maailmoihin?

Nörttikulttuuri (engl. geek culture) on viime vuosina kaapattu marginaalista valtamedian materiaaliksi: niin sarjakuvat, genrefiktio kuin video- ja roolipelitkin ovat löytäneet uuden teknologian kautta uusia yleisöjä ja saattaneet samalla yhteen vanhoja faneja. Tämä yhä jatkuva kasvu ja monimuotoistuminen on herättänyt monet pohtimaan “nörttimäisten” harrastustensa motiiveja ja muuttanut nörttiyden merkitystä. Eri sukupuolet, sukupolvet ja kulttuurit tuntuvat käsittävän nörttiyden hyvin eri tavoin, mutta tavallisin nörtin tuntomerkki on tiedollinen omistautuminen jollekin (arkielämän kannalta hyödyttömälle) asialle. Juuri perehtyminen tuntuu yhä erottavan “todelliset” nörtit ja fanit tavallisista kuluttajista ja satunnaisista harrastajista, mutta eri perehtymisen kohteet ovat edelleen eri tavoin arvokkaita ja sallittuja eri ryhmille. Tämä on paljastanut uudella tavalla myös eskapistisina pidettyjen, nörttimäisten kulttuurimuotojen poliittisuuden.

Vaikka nörttiys on muodostunut keskeiseksi, joko valituksi tai annetuksi identiteettitekijäksi lukemattomille ihmisille ympäri maailman, sen muuttuva merkitys on edelleen sumea. Jyväskylän yliopiston Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitoksella järjestettävässä kaksipäiväisessä kansallisessa konferenssissa haluamme avata suomalaisen akateemisen keskustelun siitä, mitä nörttikulttuuri oikeastaan on, miten se on muuttunut ja miten se vuorovaikuttaa niin sanotun valtavirran kanssa.

Etsimme tapahtumaan esitelmiä tai paneeleja, jotka tarkastelevat nörttikulttuuria, eli erilaisten (aiemmin) marginaalisena pidettyjen mediailmiöiden aktiivista ja/tai sosiaalista kuluttamista, minkä tahansa tieteenalan näkökulmasta. Aiheet voivat liittyä esimerkiksi:
  • nörttiyden ja nörttikulttuurin historiaan, määritelmiin ja murroksiin; eroaako nörttiys tavallisesta faniudesta?
  • sarjakuvakulttuuriin ja -markkinoihin, sarjakuvien keräilyyn tai sarjakuvan transmedialisoitumiseen
  • lauta- ja roolipelikulttuurien näkymiseen populaarikulttuurissa
  • videopelien harrastajayhteisöihin ja videopelikulttuurin valtavirtaistumiseen
  • hakkereihin, verkkoaktivismiin ja internet- ja hakkerikulttuurin näkymiseen valtavirta- tai populaarikulttuurissa
  • japanilaisen otaku-kulttuurin kansainvälisiin ja suomalaisiin ilmenemismuotoihin
  • kirjallisen, audiovisuaalisen ja muunlaisen genrefiktion ympärille kehittyviin (verkko)keskusteluihin ja fanitoiminnan muotoihin, myös antifaniuteen
  • fanitapahtumiin eli coneihin, fanituotantoon, cosplayihin tai muihin nörttikulttuurille leimallisiin harraste- ja fanitoimintoihin
  • populaarikulttuurin sukupuolittumiseen ja poliittisuuteen.

Lähetä 200–300 sanan abstrakti n. 20 minuutin esitelmästä PDF-muodossa 24.1.2016 mennessä Jonne Arjorannalle (jonne.arjoranta[ät]jyu.fi). Otamme vastaan ehdotuksia myös paneeleista ja muista laajemmista esitelmäkokonaisuuksista. Laitathan liitetiedostoon näkyviin nimesi, sähköpostiosoitteesi ja koti-instituutiosi.

Lisätietoja antaa Katja Kontturi (katja.j.kontturi[ät]jyu.fi). Esitelmäkutsua saa levittää vapaasti.

Fanitutkijoiden tapaamisia on aiemmin järjestetty Tampereen ja Jyväskylän yliopiston tutkijoiden yhteistyönä vuodesta 2006 lähtien.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti